01 June 2008

Jemputan kenduri kahwin...

Assalamualaikum w.b.t.
Sidang pembaca yang dihormati sekalian..
Musim cuti sekolah telahpun bermula.. maka ramailah yang ambik peluang untuk melangsungkan perkahwinan dan mengadakan kenduri kesyukuran sempena perkahwinan masing2.. Semalam saje hampir 3 tempat Qard jr di jemput hadir makan gulai.. tak terdaya nak penuhi semua jemputan.. maaf sangat2.
=( )=
Sebut pasa perkahwinan,Qard jr melihat ada sedikit perkembangan yang baik.. dari sudut upacaranya, kostumnya dan juga yang penting hidangannya.
=( )=
Qard jr bukanlah minat sangat nak pegi tempat2 walimah ni.. teringat pesan Imam As-Syafie kpd remaja2.. “ Elakkanlah menghadiri majlis2 perkahwinan, lazimkanlah dirimu dengan menziarahi perkuburan”.. semua ni sebab nak jaga pandangan dan shahwat.
=( )=
Daripada segi upacara, majlis walimah sekarang dah sedikit berbeza daripada dulu.. nampaknya lebih Islamik. Mungkin kerana generasi ibu bapa sekarang sudah cukup educated. Memahami apa yang perlu dan apa yang kurang perlu. Qard jr masih ingat semasa menghadiri jemputan kahwin seorang saudara kat Thailand, kat sana kalu keturunan NIK kahwin kena iring dengan Tembakan Senjata ke udara dari pihak rombongan lelaki, pihak perempuan juga akan membalas tembakan tersebut..(kat selatan Thai, senjata api boleh dimiliki).. ngeri bukan?
=( )=
Satu lagi, kalu tak pasang lagu Hindustan tak sah.. Memanglah sebelah pagi diorang pasang orang mengaji.. tapi bila dah petang.. masyaAllah.. macam2 lagu dah keluar..dah la speaker digantung atas pokok kelapa.. satu kampung boleh dengar muzik free. Dari konsep asasnya memanglah kenduri kahwin ni untuk menghebahkan perkahwinan, tetapi dari sudut perlaksanaan mungkin pada sestengah orang, agak kurang sesuai.. tapi Alhamdulillah sekarang kita lihat kenduri kahwin dah jadi kenduri doa selamat dan kenduri kesyukuran..Cuma budaya bayar ‘ngele’ yang masih diamalkan di sesetengah tempat pada saya x payah lah diteruskan lagi..
=( )=
Kalu kita lihat dari sudut persalinan pengantin, suatu yang kita dapat banggakan adalah pereka2 fesyen ni dah mula celik hati.. rupanya lawa jugak kalu tutup aurat.. malah pada saya lebih manis dan Syarie.. Cuma masih ada kekurangan yang perlu kita sama2 baiki.. pakaian yang membentuk tubuh dan sebagainya… papepun suatu perkembangan yang baik.. mungkin di sebabkan anak2 yang dah ada kesedaran beragama dalam masyarakat kita..Alhamdulillah.
=( )=
Budaya makan buffet semakin menjadi pilihan di majlis2 perkahwinan sekarang.. tak perlu guna ramai tenaga kerja.. lagipun sebagai tetamu Qard jr lebih suka begitu kerana ada peluang untuk amik lauk lebih…terutama ayam masak pedas.. feverite tuh…
_________________________________
Qard jr:
Mungkin benarlah kot Islam bangkit di sebelah Timur… kalu tengok pada perkembangan..

2 comments:

fairuspeng said...

bagus pandangan ni...
hai.., asyik g majlis orang...
Qard sendiri bila pulok...
hehe...
kalu nak langkoh bendul... abe tak kisah sangat...

Free Decider said...

QARD JR TUNGGU ABE PENG SETEL JAH... PAHTU TU BEREH LALU...