26 April 2008

Kapitalis yang tak prihatin..

Apa nasib golongan fakir??
*
Itulah persoalan yang terjelepuk di pemikiran saya bila membaca berita pengumuman menarik balik subsidi terhadap harga diesel di pasaran. Langkah penyelesaian yang akan diambil kerajaan untuk memberi subsidi secara tunai kepada pengguna adalah dianggap tidak cerdik.
____________________________________________
Keratan akhbar:
*
PUTRAJAYA 25 April – Kerajaan akan memberikan subsidi diesel dalam bentuk wang tunai kepada golongan sasar seperti nelayan sekiranya subsidi bahan api itu dihapuskan.
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ketika ini, kerajaan sedang menentukan cara untuk menyalurkan wang tunai membantu golongan itu termasuk menerusi persatuan-persatuan nelayan.

*
Bagaimanapun, kata beliau, kerajaan belum membuat keputusan sama ada minyak diesel yang disubsidikan itu tidak akan lagi dijual di stesen-stesen minyak seperti amalan sekarang. __________________

1) Kumpulan sasar peruntukan subsidi:
Bila kita berbicara soal harga diesel, maka kita perlu berbicara soal keperluan rakyat keseluruhannya. Bukan hanya kebajikan nelayan. Pada pemerhatian saya pemilik2 bot nelayan merupakan golongan yang kaya raya selama ini memungut keuntungan dari subsidi diesel dan petrol bersubsidi yang di bekal kerajaan. Sepatutnya kerajaan perlu mempertimbangkan nasib golongan rakyat marhein yang berada di bawah paras kemiskinan dalam soal ini. Mereka merupakan golongan yang menerima kesan langsung dari kenaikan harga bahan api. Apakah kerajaan hari ini buta? Atau buat2 buta?
*
2) Kaedah penyaluran subsidi:
Kita bukan tak tahu, bila sesuatu peruntukan disalurkan oleh kerajaan persekutuan, siapa yang akan bersorak gembira. Sudah tentulah JKKK dan kroni2nya bersorak galak menerima durian runtuh ini. Inilah faktanya. Jadi, yakinkah saudara orang2 fakir miskin yang tak reti nak mengampu golongan2 kapitalis ini akan mendapat faedah daripada skim subsidi tunai ini? Wang PPRT pun lesap apakan pula wang subsidi berjuta2..
____________________________________________
*
Qard jr:
Hidup Islam, nyahkan Kapitalisme!

No comments: