22 April 2008

UMNO tak perlu bubar jika Islam memerintah

Assalamualaikum w.b.t.
*
Negara Islam bukanlah sebuah negara teokrasi sebagaimana yang difahami oleh orang barat dan sesetengah orang Islam yang mendapat pendidikan dari barat. Teokrasi diambil dari perkataan 'Teo= Agama' dan 'Krasi= Kuasa' yang membawa maksud sebuah kerajaan yang dikawal secara mutlak oleh golongan agama yang menganggap diri mereka maksum (terlepas dari dosa) di mana setiap undang2 atau peraturan yang dibuat tidak boleh dibantah atau dipersoalkan.
*
Negara Islam sebagaimana dianjurkan oleh Rasulullah di Madinah dan diteruskan dan diluaskan oleh para sahabat sehingga membentuk khilafah yang merangkumi 2/3 dunia adalah berdasarkan kepada keadilan Islam yang membenarkan hak rakyat untuk bersuara. Pemerintah kerajaan Islam bukanlah maksum dan terdedah kepada sebarang kesilapan. Oleh itu, Islam tetap mewajibkan amar maaruf nahi mungkar dalam negara Islam. Kewujudan jemaah2 Islam atau parti2 yang pelbagai adalah sangat dialu2 kan dalam menjalankan tugas 'Check & Balance' dengan syarat2 tertentu.
_______________________________________________
Prof Dr. Yusuf Al-Qardhawi (Fiqh Daulah):
*
Kepelbagaian jemaah Islam boleh wujud dengan 2 syarat;
1)Mesti mengakui Islam sebagai aqidah dan syariat, tidak memusuhi dan mengingkarinya. Ijtihad2 yang diputuskan mestilah menurut dasar2 ilmu yang sudah ditetapkan.
*
2) Tidak boleh bertindak untuk suatu tujuan yang memerangi Islam dan ummatnya apapun nama dan statusnya. Tidak boleh menyeru kepada ateisme, permisivisme, sekularisme atau mengenepikan agama samawi secara umum, khususnya Islam, akidahnya, syariatnya, Al-Qurannya dan Nabinya.
_______________________________________________
Qar jr:
*
Orang bukan Islam juga terjamin haknya sebagaimana jaminan Rasulullah s.a.w.; "sesiapa yang menyakiti ahli zimmi (non-muslim dalam negara muslim) sesungguhnya dia menyakitiKu.." ...apatah lagi UMNO,USNO,PBS,MIC,MCA,dsb....

No comments: