22 October 2008

SUATU PANDANGAN

IKHTILAT @ EH SILAP?
Oleh:Qard jr

Alhamdulillah, kita dikurniakan nikmat ikatan hati yang membuahkan saling memahami dan bertolak ansur. Sesungguhnya elemen2 inilah yang banyak membantu menarik rahmat Allah dalam meneruskan gerak kerja. Namun, akhir2 ini kedengaran suara2 reformasi inginkan perubahan kepada suasana ikhtilat dalam jemaah. Alhamdulillah semangat inilah yang ingin kita pupuk dalam mencari keberkatan perjuangan. Kadang kala kita hanyut, kadang kala kita lupa. Kita lupa bahawa menjaga ikhtilat sama wajibnya dengan dengan berdakwah.Sama wajibnya dengan solat dan puasa. Ia merupaka elemen yang menyempurnakan Islam. Terima kasih kepada muslimat yang mencetuskan perubahan ini.

Imam Hasan Al-Banna sentiasa mengingatkan kita agar tidak terlalu cuai dan tidak boleh terlalu ketat atau berlebih-lebihan (bid’ah) dalam beramal dengan Islam. Sabda Rasulullah “Sebaik2 amalan itu pertengahan..”. Sekarang kita memberi fokus untuk beramal dengan kewajipan dakwah, kewajipan berukhuwah dan kewajipan menjaga ikhtilat. Ketiga2 adalah tuntutan yang wajib. Ketiga2nya adalah ajaran Islam. Bila kita sebut ini adalah ajaran Islam maka ia tak terlepas dari hokum syarie,Wajib, Haram, Sunat, makruh dan Harus.Ade ke dakwah yang haram? Ukhuwah yang sunat? Ikhtilat yang wajib? Ya. Sebab setiap perbuatan dan tindakan kita takkan terlepas dari dosa dan pahala, syurga dan neraka. Oleh itu, jangan letak mindset semua ikhtilat tu HARAM!

Pertamanya kita harus mengetahui maksud yang dikehendaki dengan ketiga2 tuntutan tersebut. Awas! Jangan sesekali kita berpegang dengan sesuatu yang kita tak faham. Tuntutan agama itu berat. Orang yang bodoh suka memikul beban yang dia sendiri tak tahu apa yang dipikulnya. Ingatlah tempelak Allah dalam surah Al-Jumuah mengenai keldai yang membawa kitab dibelakangnya. Jangan kita jadi macam keldai. Seterusnya kita harus meletakkan nilaian keutamaan dalam perlaksanaan ketiga2 tuntutan itu. Yang mana paling penting, yang mana boleh di’modified’ untuk memenuhi tuntutan ‘berhikmah’ dalam bertindak. Bacalah buku Fiqh aulawiyat Yusuf Qardhawi.

Yang di maksudkan dengan dakwah adalah suatu tntutan untuk kita mengembalikan manusia kepada fitrahnya iaitu mengamalkan Islam dalam kehidupan. Ia merupakan tugas rasmi para nabi dan rasul. Ia bukan tugas yang ringan kerana terpaksa berdepan dengan nafsu, syaitan dan kuncu2nya. Dakwah tak terbatas dengan bangsa, jantina, agama. Semua manusia adalah mad’u kita. Salah ke jika muslimin berdakwah kepada muslimat? Apakah itu melanggar syara’? Siapa yang berdakwah kepada saidatina Khadijah kalau bukan Rasulullah? Apakah Rasulullah berkahwin dengan semua wanita di Mekah dan madinah baru baginda berdakwah kepada mereka? Semua ini harus kita pelajari. Sebagaimana ibadat solat ada sah batalnya, begitu juga dengan ibadat dakwah, ibadat ukhuwah dan ibadat ikhtilat. Ramai orang belajar bagaimana nak solat dia diterima oleh Allah. Berapa ramai yang belajar nak ibadah ukhuwah dan Ikhtilat dia dipandang dan diberi pahala oleh Allah.

Seterusnya kita cuba selami maksud ukhuwah pulak.Ukhuwah yang dikehendaki di sini adalah mengenali hati budi, memahami perasaan, bersama menghulurkan simpati dan empati. Hal ini akan mewujudkan keserasian dan keterbukaan hati dalam bergerakerja. Terbuka untuk menerima kekurangan sahabat, terbuka dalam menerima teguran mahupun kritikan. Ramai jugak yang merungut pasal masalah hati.. maksudnya ada terguris hati dengan sahabat kerana sesuatu tindakan sehingga mengganggu gerak kerja. Pada saya masalah ini berpunca daripada kita tak mengenali perangai tak memahami prinsip yang dipegang oleh sahabat kita. Pada saya buah kepada ukhuwah adalah Baitul Muslim.

Tuntutan ukhuwah ini tak terbatas kepada sesama jantina sahaja. Hal ini kerana tugas dakwah takkan sempurna kecuali dengan berjemaah. Jemaah yang paling sempurna bersifat alami, yang tidak mengehadkan keanggotaan kepada sejenis jantina sahaja. Kerana sifat Islam itu, muslimin merupakan pelengkap kepada muslimat begitulah sebaliknya. Takkan sempurna Islam seseorang muslimin tanpa bantuan muslimat. Begitu juga takkan sempurna Islam muslimat tanpa bantuan muslimin. Jadi, jangan ego! Takkan sempurna jemaah yang alami itu tanpa ukhuwah yang kukuh. Tak sempurna ukhuwah tanpa rukun2nya. Tak bolehkah muslimat amik tahu masalah muslimin? Muslimin amik tau masalah muslimat? Haram? Wajib? Jangan bertidak dengan kejahilan!

Baik seterusnya kita pergi kepada tuntutan menjaga ikhtilat. Ikhtilat merupakan benda asas. Orang pertama berikhtilat adalah nabi Adam dan Siti Hawa. Manusia diciptakan untuk berikhtilat. Ikhtilat merupakan fitrah manusia. Jangan sekat ikhtilat. Sekat ikhtilat bermakna sekat fitrah! Jangan jadi macam orang paderi. Ikhtlat adalah pergaulan antara muslimin dan muslimat. Haram? Jangan terburu2. Sahabat2.. Haram dalam Islam disebabkan 2 perkara.. pertama Zat atau diri sesuatu itu sendiri yang haram..contohnya Riba. Kedua, perlaksanaan yang menjadikan sesuatu itu haram.

Cuba kita perhatikan contoh mudah ini. Manusia fitrahnya nak kepada minuman. Dalam Islam ada syariat mengajar manusia bagaimana nak minum. Maka itu disebut ajaran Islam. Jadi ia tak terlepas dari 5 hukum syara’ tadi. Ada minum yang Wajib, Haram, Sunat, Makruh dan Harus. Wajib minum untuk elakkan mudharat, Haram minum jika memudharatkan, Sunat minum jika dapat manfaat, makruh minum jika hilang manfaat, harus minum jika tak memudharatkan dan tak hilang manfaat. Haa.. kompleks tak? Begitu jugak konsep yang perlu kita faham kepada semua ibadat atau tuntutan dalam Islam.

Macamana nak kaitkan dengan Ikhtilat? Bila wajib berikhtilat? Sunnatnya bila? Haram pun ada?... Begini.. Kalau muslimat menghalang diri dari berhubung dengan muslimin menyebabkan tindakan segera tak boleh dibuat dan memberi peluang kepada musuh menyerang gerak kerja jemaah..hukumnya haram tindakan itu. Dalam situasi itu wajib berikhtilat. Begitulah yang lain2 nya.. Bila pulak ikhtilat bleh jadi HARAM? Bila bila ikhtilat boleh memudharatkan. Contohnya berikhtilat dengan lelaki yang diketahui tak boleh mengawal diri. Biasa berlaku dalam study group, bila muslimat berkumpulan dengan muslimin bukan lelaki yang tak jaga halal haram. Seringkali diusik, di pandang auratnya…Haram untuk mendedahkan diri dengan suasana itu. Tapi kita pelik? Dengan muslimin yang dipercayaai jaga sangat tapi dengan orang lain buat biasa saja.. hokum ni bukan saja tertakluk kepada muslimat tapi juga muslimin. Tapi, Jangan sesekali menjadi dungu menyamakan ikhtilat dengan bergaul bebas!!. Wallaua’lam.

3 comments:

Adeq said...

Salam..bila ana baca pandangan ni,ana rasa penulisan ini agak berbaur emosi.eh,nanti dulu,mungkin sebab ana baca dengan penuh emosi =)
Hmm ana bersetuju dengan pendapat Qr tentang itilat eh silap, ikhtilat.pada pandangan ana, sebagai muslimat,xpernah pun rase xnak berhubung dengan min,xnak bercakap dengan min,xnak itu, xnak ini..tidak sama sekali jika ia melibatkan perjuangan islam,tapi yg menjadi masalahnya adalah apabila ia melibatkan hal peribadi..ana xnafikan,bukan semua min begitu,tapi ada sesetengah yg menimbulkan kekhuatiran apabila ada yg suruh mat miskol min untuk kejut subuh dan sebagainya lagi.xkan lah xda min yg dapat bangun awal dan kejutkan dia?itu baru 1 contoh.benda2 beginilah yg dirasakan perlu diCEGAH sebelum ia menular..xkanlah kalau dengan min diluar sana kita xbleh buat,dengan min tarbiyah boleh pulak?bukankah kedua2nya juga lelaki?entahlah,kadang2 ternampak min yg bila dengan mat di luar tersangatlah mesranya,duduk dekat2,xkan diorang nak mat buat begitu juga.ana xfikir begitu.mungkin ada min yg menganggap,mat bila berhubung dengan min di luar macam biasa juga,kurang menjaga ikhtilat.ana rasa mat lebih banyak berhubung dengan min daripada min luar sane..amatlah jarang kecuali ada urusan kelab atau urusan ilmu.sekadar berborak kosong dan bersenda gurau,tidak sama sekali.
wah dah panjang membebel ni..maaf ye Qr. ana just tulis dari perspektif seorang mat sb mungkin sebelum ni Qr. just dengar dari pihak che min.maaf la kalau pemikiran begini dianggap jumud ke dungu ke sb ana xpandai berhujah guna dalil macam min..cuma hormatilah pandangan kami..syukron..minta maaf..selamat hari raya =)

P/S:bace dengan nada tenang maka ayat2nya punjadi mudah di hadam..ukhwah fillah =)

Haza Nafsi.. said...

Alhamdulillah.
Moga kita sama2 mendapat petunjuk Allah.
ana tak pernah menganjurkan muslimat mahupun muslimin mengabaikan adab2 berikhtilat dengan sesama kita ataupun orang lain. Dosa tetap dosa walaupun dengan siapa pun.

Isi utama rencana ana adalah:
1.Pengertian ukhuwah
2.Tuntutan ukhwah
3.Bagaimana adab berikhtilat
4.Menjaga ikhtilat tak menghalang kelancaran dakwah.

Cik Awan Butirstar said...

insaf...