23 July 2008

Sumbangan saham untuk menjatuhkan Islam. Siapa nak?

Assalamualaikum..

Qard jr jadi teruja dengan isu yang sedang berlegar sekarang..
Isu apa? Tak lain isu Muzakarah PAS-UMNO.
Semua isu lain tenggelam.. Isu beras, Isu Minyak, Isu Altantuya, Isu Liwat dsb..
Berhati2 lah.. Dikala inilah para gerombolan musuh menyelinap masuk merasuk segenap penjuru yang lemah.

Qard jr melihat isu ini dari beberapa aspek.

Pertama: Sebagai ahli yang kenal akan kepimpinan tertinggi, kebetulan qard jr juga pernah berziarah ke rumahnya.. tiada yang lebih penting pada saat ini mengingati kembali lafaz2 baiah kita untuk patuh dikala senang atau susah, aman atau dharurat, cergas atau lemah melainkan terdapat maksiat yang nyata. Dan ia merupakan suatu rukun yang amat tinggi nilainya dalam menjaga keutuhan jemaah. Bacalah Risalah Taalim.

Kedua: Musuh2 mencanangkan kononnya berlaku perbezaan pendapat diantara Mursyidul am dan presiden. Qard jr melihat perbezaan itu ada strategi politik PAS. Ingat tak lagi ketika Menteri Besar Kelantan mengundang Mawi menyayi di kelantan? Bukankan Dewan Ulamak turut berbeza pendapat dalam isu itu.. Apa yang perlu kita fahami adalah, dalam PAS terdapat ahli yang masih bersifat konservatif atau susah menyesuaikan diri dengan tuntutan politik semasa. Dan ada juga golongan profesional terutama dikalangan pemuda yang terlalu ’Advance’ dan bersifat terbuka menangani isu semasa. Oleh itu, perbezaan pendapat yang berlaku sebenarnya untuk memelihara kedua2 golongan ini. Yang taasub tetap menyokong Dewan ulamak manakala golongan ’liberal’ menyokong Menteri Besar Kelantan.. Jadi, tiada siapa yang rugi dalam isu itu kecuali musuh2. Begitu juga dengan isu muzakarah ini.

Janganlah kita jadi al Isti’jal, al I’jab bil Nafsi, al Ghurur dan al Takabbur sehingga memegang saham dalam menimbulkan syak-wasangka, adu-domba sehingga meruntuhkan “Kepimpinan Ulamak” yang dibina dan diberi penegasan oleh jemaah sejak lebih 26 tahun lalu.


Syukran.

No comments: