15 June 2008

Modal Kita...

Saya pasti anda pernah dengar bait hukum alam ini.. ..“faaqid al-syai’ laa yu’theeh” atau ’seseorang yang tidak memiliki sesuatu, tidak akan dapat memberikannya kepada orang lain’.
Apa yang dapat anda simpulkan?
Saya sangat tersentuh dengan pernyataan itu.
Ya, kalau saya takde sesuatu mana mungkin saya nak memberi sesuatu..
Saya pernah blur ketika memberi tazkirah..
Tazkirah jadi merapu tak terurus,
Masa tu baru buka cuti..
Baru saya teringat sepanjang cuti saya tiada pengisisan..
Rupa2 nya sehebat manapun kita..
Kena sentiasa ada input..
Baru ada output..
Janganlah sombong diri, angkuh tak peduli dengan pengisisan..
Anda akan jadi orang yang kosong..
Kosong minda dari kebijaksanaan..
Pastikan ilmu kita terisi setiap hari..
Sebab ia makanan kepada akal..
Jangan sombong untuk ke surau lepas magrib jangan terus angkat punggung berlalu..
Walaupun penceramah tak hebat di mata kita,
Namun padanya mungkin ada sesuatu yang kita takde..
Hidup kena ada modal beb..