14 June 2008

Mencari Ketenangan Hidup

Assalamualaikum..
Tiada yang lebih mahal dalam hidup kita sehari2 melainkan ketenangan yang membuahkan bahagia. Walau sekaya manapun kita tapi kalau takde ketenangan jiwa tak beerti semua tu..

Allah s.w.t. berfirman;
"Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram."(Ar Ra'd : 28)

Sabda Rasulullah s.a.w.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَيْسَ الْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ الْعَرَضِ وَلَكِنَّ الْغِنَى غِنَى النَّفْسِ
Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah s.a.w. sabdanya: "Bukanlah kekayaan itu dengan banyak harta benda tetapi kekayaan itu adalah kekayaan jiwa". (Al-Bukhari, Muslim, Ibn Majah)
*
Kajian menunjukkan peningkatan kadar jenayah saban hari adalah disebabkan manusia tidak ada ketenangan jiwa. Jiwa yang kusut mudah terdorong melakukan maksiat. Jiwa yang suram tak bercahaya tiada rasa kasih dan sayang, belas dan kasihan.
*
Benarlah keterangan Allah : "Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir" (Al-Ma'arij, ayat 19).


Jiwa yang tak tenang kurang rasa syukur dengan nikmat yang diperolehi. Apatahlagi nak menderma dan beramal jariah. Hanya jiwa yang tenang mampu memikirkan ganjaran besar yang menunggu di alam akhirat dengan waras.
*
Ketenangan itu suatu nikmat Allah yang tak ternilai. Ia tak boleh diniagakan.
Ketenangan itu muncul dari hati yang bersih tanpa karat dosa dan jauh dari perkara2 haram. Hati yang tenang mudah rasional dengan takdir Allah. Tidak mudah berputus asa dan sentiasa redha.
*
''Wahai Tuhanku, aku mohon perlindungan MU daripada ilmu yang tidak bermanafaat, hati yang tidak tenang, doa yang tidak dimakbulkan, nafsu yang tidak pernah puas.'' Amin ya rabbal alamin.

No comments: