19 April 2008

Perkudakan JAKIM untuk zalimi mahasiswa.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri hari ini mencadangkan supaya pihak JAKIM yang berada di bawah naungannya mengadakan muzakarah mencari dalil dari nas dan sirah bagi menghalalkan riba yang dikenakan keatas mahasiswa yang meminjam PTPTN.

Riba sebanyak 3 % yang dikenakan kepada setiap peminjam bukan saja membelakangi perlembagaan persekutuan yang menjamin hak mendapat biasiswa oleh mahasiswa Melayu khasnya, malah 'memaksa' pelajar berhutang dan di jerut dengan kadar riba yang sangat tinggi. (Sikit pun Haram, Banyak apatah lagi)
____________________________________________
Petikan Media:
Berikutan itu, PTPTN menyatakan pendirian tidak akan melupuskan caj perkhidmatan kerana kos tersebut digunakan untuk menampung faedah yang dikenakan terhadap pemberi pinjaman terutama Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)

Ahmad Zahid berkata, biarpun PTPTN sudah membuat penjelasan berhubung perkara itu, namun masih ada pihak mempertikaikannya.

Sehubungan itu, katanya, perlu ada bukti yang menyatakan caj perkhidmatan PTPTN bukan merupakan caj berbentuk faedah tetapi caj kepada perkhidmatan yang diberikan. ''Bagaimanapun, pada hemat kerajaan, caj yang dikenakan masih rendah dan munasabah. ''Ia bukan faedah kepada peminjam tetapi lebih kepada caj perkhidmatan untuk menampung sebahagian daripada kos pengendalian wang PTPTN,'' katanya.

Jelas beliau, golongan yang mempertikaikan mungkin sengaja mencari alasan untuk memprotes dengan tidak mahu membayar caj faedah.
___________________________________________
Qard jr:
Pernyataan ini sangat tidak prihatin kepada nasib golongan mahasiswa keseluruhannya. Moga Allah memerdekakan semua mahasiswa dari dosa riba yang menyekat keberkatan ilmu mereka..
___________________________________________
Sahabat2 boleh mendapatkan pandangan lanjut mengenai hukum PTPTN di website ini:

No comments: