07 September 2009

UMNO TAK RETI JADI PEMBANGKANG YANG BAIK.

Assalamualaikum W.B.T.

Menjadi pembangkan bukanlah suatu yang mengaibkan di mana2 dewan undangan negeri atau dewan Rakyat. Kerana ia tetap wakil rakyat yang menang di kawasan masing2 bagi mewakili suara rakyat. Mereka juga sangat diperlukan dalam pembagunan negara.

Namun, tidak bagi UMNO. Menjadi pembangkang adalah suatu yang sangat mengaibkan. Oleh kerana mereka tidak terbiasa menjadi pembangkang dan tidak mahu pula sedar diri dan peranan bahawa dia seorang pembangkan menyebabkan dia tak mahu belajar bagaimana menjadi pembangkang yang efektif.

Barisan pembangkang sebenarnya berperanan sebagai check & balance kepada sesebuah kerajaan saamada negeri atau pusat. Tetapi bila dah tersentak kehilangan kuasa secara mengejut, UMNO tak keruan dan tak dapat terima kenyataan yang kerajaan sudah bertukar pentadbir. Banyak benefit yang mereka dapat ketika jadi kerajaan dulu tiba2 sahaja tersekat. Sedangkan villa, kereta2 mewah saham- saham mereka perlu terus dibayar. Yang paling buat mereka tak senang duduk adalah kerana takut penyelewang dan penyalahgunaan kuasa yang bertimbun itu didedahkan satu- persatu oleh keajaan yang baru.

Nak tak nak mereka cuba sedaya upaya untuk mengganggu pentadbiran, membuat tuduhan jahat, konspirasai dan sebagainya untuk menjatuhkan kerajaan secepat mungkin sebelum tembelang mereka pecah.

Sedangkan mereka lupa, tugas mereka yang sebenar. Sepatutnya mereka menumpukan soal perbincangan di dalam dewan untuk memberi komen, cadangan dari perspektif berbeza terhadap dasar2 yang akan diputuskan oleh kerajaan.

Itulah yang berlaku di Perak. Mereka takut untuk memberi peluang kepada kerajaan baru, kerana semakin hari pelbagai projek pembangunan rakyat dilaksanakan dan rakyat dapat menikmati hasilnya secara lebih lumayan. Kedaan ini jika dibiarkan berterusan dilihat akan menutup peluang untuk UMNO- Bn untuk memerintah semula untuk penggal- penggal yang seterusnya.

Oleh itu, apa yang dapat kita pelajari dari fenomena politik UMNO hari ini adalah:
1. Berpolitik biarlah bersih, barulah tiada kerunsingan walaupun kerajaan bertukar tangan.
2. Kepentingan rakyat harus diutamakan dari kepentingan survivor parti. Dalam keadaan kegawatan ekonomi, kekurangan barangan asas, kenaikan harga minyak, kemerosotan eksport negara, bersatulah.
3. Manusia yang baik adalah manusia yang dapat menerima takdir, sedar diri dan berperanan.
4. Kita seharusnya menjadi pemerhati yang aktif walaupun dengan sekadar secoret komen.




No comments: