18 August 2009

PENAWAR H1N1

“MENCEGAH ITU LEBIH BAIK DARI MERAWAT” Kata- kata hukamak.

Udara disekeliling kita telah lama tercemar dengan pelbagai virus berbahaya. Kali ini kita dikejutkan lagi dengan serangan wabak virus selsema babi, H1N1. Tiada seorang pun manusia yang bernafas terlepas daripada virus selsema babi H1N1 ini.

Virus ini akan hinggap, membiak dan menjajah sistem badan manusia. Kecuali orang yang memiliki sistem imun yang kuat. Sistem imun dalam badan manusia berfungsi sebagai tentera untuk mengenalpasti virus dan seterusnya membunuh virus tersebut.

Proses mengenalpasti virus inilah menjadi permasalahan kepada kita pada hari ini. Akhir- akhir ini virus yang muncul sangat pelik dan pintar. Sehingga sel- sel imun (tentera dalam badan) tidak dapat mengenalpasti yang mana virus.

Ini akan memberi peluang kepada virus untuk membiak di dalam badan yang kita sebut sebagai endemic dan juga tersebar kepada orang lain yang kita sebut sebagai pendemic.

Sebagaimana semua tahu, virus selsema babi ini menyerang paru- paru. Modus operandinya mudah. Hinggap, Tawan dan Perintah. Virus selsema babi yang masuk melalui pernafasan akan menyerang sel imun yang lemah pada paru- paru.

Virus ini akan menakluk dan mengarahkan sistem imun pada paru- paru untuk menghasilkn cecair cytokines yang tak terkawal. Sel imun seolah- olah hilang ingatan lalu menganggap sel paru- paru adalah musuh yang sebenar dan perlu dihapuskan. Sel paru- paru akhirnya dimusnahkan oleh tentera kita sendiri.

Akibatnya pesakit akan mengalami kesukaran bernafas. Oksigen tidak dapat dihantar ke seluruh badan dan seterusnya berlakulah kematian organ penting seperti jantung, otak, hati dan sebagainya.

Hari ini orang lain yang mati, hari ini orang lain yang dikuarantin, hari ini orang lain yang menjadi suspek. Apakah kita betul- betul akan terselamat dari serangan virus global ini??

Ingatlah, virus ini tidak pernah mengenal siapa mangsa mereka yang keseterusnya. Pada tahun 1918, virus H1N1 ini telah meragut 50 ke 100 juta manusia di seluruh dunia. Kini ia telah muncul kembali.

Berapa puluh juta lagikah yang akan mati?? Tidak termasuk kita kah?? Persoalan yang perlu dijawab bersama.

Ada satu berita baik. Virus ini tidak akan menjejaskan sesiapa yang memiliki system imun yang mampu mengenalpasti virus dan mampu pula menghapuskannya. Mereka ini terdiri daripada bayi- bayi yang mendapat susu ibu pada hari pertama hingga ke sepuluh ketika dilahirkan.

Susu yang berwarna kuning cair itu disebut sebagai susu awal. Di dalam susu awal terdapat salinan memori senarai virus, serta penyakit lain yang pernah dikalahkan sepanjang hayat ibunya.

Apabila salinan senarai virus ini di ‘transfer’ kepada bayi yang baru lahir, maka antibodi yang ada didalam sel darah putih bayi akan mudah mengenali musuh dan mampu bertindak lebih cepat.

Namun, tidak semua virus yang ada pada hari ini pernah dihidapi oleh ibu kita. Contohnya selsema babi. Maka senarai selsema babi tidak ada dalam senarai virus yang terdapat dalam memori imun kita. Lalu bagaimana sistem imun kita nak mengenalpasti virus- virus yang baru ini?.

Contoh paling mudah, antivirus dalam computer. Sehebat manapun antivirus yang kita pasang pada computer kita, ia perlu di update selalu. Kerana setiap hari pelbagai virus baru muncul di internet. Bayangkan, ketika mana computer- computer lain semuanya kena virus, tiba- tiba ada computer yang terselamat.

Mungkin kita akan tertanya- Tanya , anti virus apakah yang dia pakai. Nampaknya antivirus dia mempunyai senarai virus tersebut sebab itu dia boleh scan. Lalu langkah yang bijak adalah, kita juga harus cepat- cepat install antivirus serupa.

Dalam sibuk- sibuk manusia dan babi kena virus selsema babi, tak perasankah kita binatang- binatang lain rilek je hidup.

Cuba kita perhatikan, Apakah binatang- binatang lain seperti lembu, kambing, ayam dan sebagainya tidak bernafas? Apakah mereka bernafas menggunakan udara yang berbeza dengan kita? Atau mungkinkah mereka memakai penapis udara yang berteknologi tinggi?. Sudah tentu antivirus binatang- binatang ini lebih canggih dari manusia. Antivirus mereka ada memori ini. Taknak install sama ke??

Maka muncullah pelbagai produk berasaskan susu awal. Oleh kerana lembulah binatang paling mudah didapati (selain babi) untuk mendapatkan susu awal, maka bertimbun- timbunlah produk yang berasaskan susu awal @ kolustrum@ igG di pasaran.

Maka timbullah pula masalah kegemukan dan komplikasi lain bila banyak makan susu. Memang patutlah, susu tu untuk anak lembu. Dalam susu bukan ada antibodi semata- mata, malah ada banyak lagi kandungannya seperti protein, lemak, serta nutrient- nutrient lain dalam jumlah tertentu yang dikhususkan untuk anak lembu.

Maka kajian demi kajian dilakukan untuk mengenalpasti kaedah untuk mengekstrak memori dalam susu awal lembu dan telur kuning ayam (antibodi binatang yang tak bersusu).

Akhirnya, setelah berpuluh- puluh tahun dan berpuluh- puluh juta dolar peruntukan di belanjakan, sekumpulan pakar saintis menemui kaedah yang berkesan untuk mengekstrak memori tersebut atau lebih dikenali dengan nama TRANFER FACTORTM. Kaedah canggih ini telah pun dipatentkan bagi mengelakkan diciplak dan dicetak rompak.

Maka, hari ini. Saya berasa sangat yakin, seandainya lembu dan ayam serta binatang lain tidak terjejas dengan serangan virus H1N1 ini, maka sesiapa yang mengambil TRANSFER FACTORTM juga akan selamat dari serangan wabak merbahaya ini. InsyaAllah.

UNTUK MAKLUMAT LANJUT BERKENAAN TRANSFER FACTORTM SILA HUBUNGI SAYA: 013-9915927 (EN.ZULKIFLI)



No comments: