14 May 2008

UMNO yang tuntut merdeka dah Haram dah...

Sampai bilakah UMNO hendak menipu rakyat jelata?
Setiap kali tiba 11 Mei, mereka akan menyambut “ulang tahun penubuhan” mereka. Yang terbaru, mereka kata mereka sudahpun 62 tahun. Mungkin kebanyakan ahli UMNO sememangnya mudah lupa. Tetapi rakyat jelata masih ingat.
*
UMNO yang ditubuh pada 11 Mei 1946 sudah ditamatkan riwayatnya oleh mahkamah pada 4 Feb 1988. Sesuatu pertubuhan yang diisytihar terbatal oleh mahkamah maka setakat itu sahajalah berakhirnya pertubuhan itu dan terpahatlah dalam sejarah tarikh mula dan tarikh akhirnya.
*
Apa yang berlaku selepas itu ialah manipulasi Mahathir. Mahathir telah mendaftar satu pertubuhan baru dengan nama UMNO Baru pada 13 Februari 1988. Orang yang kini menjawat Presiden adalah di antara orang yang sebelah pasukan yang menetang penubuhan UMNO Baru ketika itu. Malah ramai lagi yang kini di dalam UMNO Baru bersama menentang penubuhannya dulu.


Supaya ahli dan orang ramai lupa perubahan yang dirancangnya, Mahathir telah memiripkan UMNO Baru dengan yang lama dalam pelbagai aspek. Selain mengguna nama UMNO yang sama, beliau juga mengguna lambang dan bendera yang mirip asal dengan sedikit perubahan.
Kemudian, perkataan “Baru” digugurkan dari UMNO Baru supaya sama dengan UMNO yang telah dibatalkan.

*
Ketika Mesyuarat Agung pertama parti baru itu, Mahathir membuat keputusan agar sambutan ulangtahun parti baru dibuat pada 11 Mei dan bukannya pada bulan Februari, tarikh UMNO Baru didaftarkan.

*
Akhirnya ahli UMNO Baru (kebanyakannya masih kecil 20 tahun lalu - terutama bagi mereka dalam Pemuda dan Puteri) terlena dengan perancangan Mahathir - malah tidak tahupun beza kedua-dua entiti yang berlainan ini [Kalau tidak percaya, sila periksa nombor pendaftaran di Pendaftar Pertubuhan (ROS)].

*
Segala yang dirancangnya menjadi. Dengan pembatalan UMNO Asal dan penubuhan UMNO Baru, Mahathir telah dapat menguasai penuh UMNO yang baru ditubuhnya dengan menyekat mana-mana penderhakanya di peringkat awal ini. Dan ianya termasuk Pak Lah yang ketika itu mnyebelahi Ku Li. Sebab itulah Mahathir dapat berkuasa penuh dengan kuku-besinya selama 15 tahun selepas itu.
Sekian, IB

*_______________________________________________

Qard jr:

UMNO mudah lupa...

________________________________________________
Antara sumber: Personalized Politics: The Malaysian State Under Mahathir (In-won Hwang, Institute of Southeast Asian Studies)
14.05.2008
http://ibrahimbaba.wordpress.com/2008/05/13/ulangtahun-umno-ke-62-atau-baru-ke-20/

1 comment:

Hint PerihaL said...

umno...
satu paRTI PUSAKA yg perlu diwasiatkan dibawah kelolaan arkib atau muzium negara..