21 October 2008

Nikmat @ Istidraj

Assalamualaikum w.b.t.
Pengunjung yang dihormati sekalian,
syukur kepada Allah kerana memberi keselesaan keadaan kita dalam perjuangan... keselesaan berdepan dengan musuh2.. namun, disana perlu diingat selalu.. samaada keselesaan itu adalah RAHMAT ataupun ISTIDRAJ...

RAHMAT
Kita selalu mengharapkan bantuan dan pertolongan Allah untuk berdepan dengan musuh2 yang sememangnya tak terdaya untuk kita hadapi.. ya, kini kita dapat lihat pertolongan demi pertolongan, kemudahan demi kemudahan buat kita.. inilah yang dinamakan rahmat dan kasih sayang Allah. Allah sentiasa bersama hambanya yang sentiasa bergantung harap. Dah lama kita berdepan dengan ujian susah... sekarang Allah bagi kesenangan sebagai upah. Kalau sahabat2 yang bersama2 susah dulu ada bersama ana sekarang, sudah pasti anda semua tersenyum lebar.

UJIAN
Namun, harus sentiasa kita ingat susah dan senang semuanya adalah ujian Allah keada kita. Bijaksananya Allah terlihat bila kita berfikir akan kepelbagaian jenis ujian yang Allah ciptakan untuk kita.. Dulu lain ujiannya, sekarang lain ujiannya.. yang sama adalah apa kesudahannya.. berjayakah kita atau kecundangkah kita. Ujian adalah modul Allah yang punya objektif yang jelas bagi sesiapa yang celik hatinya.

ISTIDRAJ
Kata Sahabat, aku lebih takut dengan ujian kesenangan berbanding kesusahan, kerana kesenangan itu mengasyikkan sedangkan kesusahan itu lebih dekat dengan keinsafan. Dalam kemudahan dan kesenangan yang kita perolehi sekarang akan menjadi istidraj pada yang lalai.

Ayuh sahabat2! kita teruskan perjuangan, eratkan ukhuwah, garapkan kefahaman ayuh kita melangkah menuju jaya!

Selamat kembali.

No comments: