11 December 2007

Antara UMNO, HINDRAF, perkauman dan pilihanraya (3)

Namun di sana ada satu isu yang mampu membius rakyat Melayu keseluruhannya daripada terus mengutuk penyelewengan harta negara, kelembikan pemerintah, salah guna kuasa, negara polis, kenaikan harga barang, isu pilihanraya kotor, rasuah, campur tangan terhadap kehakiman, kenaikan harga tol, jenayah berprofil tinggi, murtad dan seribu satu isu yang meniti di bibir rakyat saban hari.

Itulah isu yang telah meyatukan ummat melayu menjelang 13 Mei 1969 yang lalu. Isu perkauman merupakan senjata sulit UMNO yang bisa di gunakan bila- bila masa apabila ia tersepit. Ia mampu menyatukan Melayu PAS, melayu UMNO, melayu PKR mahupun melayu atas pagar berdiri teguh dalam satu saf di belakang pimpinan yang kononnya ultra melayu dan memaksa mereka menganggap isu pembelaan ketuanan bangsa lebih penting dari segala isu yang lain.

Menyedari senario inilah maka kita tidak hairan dengan kemunculan wira Hindu secara tiba- tiba di persada politik tanah air. Bermula dengan demonstrasi ganas di kala kehangatan himpunan BERSIH masih lagi membara sekaligus memadamkan sanjungan dan sokongan rakyat terhadap pembangkang.

Di samping itu ia membina persepsi negatif dan bibik ketakutan terhadap semua perhimpunan atau demonstrasi yang merupakan antara strategi utuh pembangkang dalam menyatukan rakyat. Apatah lagi pihak polis menggunakan isu rusuhan ganas HINDRAF ini untuk tidak mengeluarkan permit dan memberi amaran bertindak tegas kepada sebarang bentuk himpunan rakyat.

No comments: